Sport en ademen

Inleiding 

Dat goed ademen bij sportieve activiteiten belangrijk is, begrijpt iedereen die een stuk gaat hardlopen. Professionele sporters leren om bewust door de neus te ademen omdat dat veel gezonder en beter is dan het ademen door de open mond. Ademen door de mond zal tijdens het sporten de mond en de keelholte uitdrogen en daardoor vatbaar maken voor verkeerde invloed van buiten. Ademen door de neus zorgt ervoor de dat de ingeademde lucht wat warmer en vochtiger wordt en bovendien door de neus wordt gefilterd.

Als je  al snel door de mond gaat ademen is de conditie mogelijk niet goed genoeg. Het gevolg is dat het lichaam dan eerder vermoeid raakt en de spieren verzuren. Een ander effect van snel ademen door de mond, het zogenaamde over-ademen, is dat de zuurstofopname vermindert en het koolzuurgehalte in het bloed te laag wordt. Deze combinatie van effecten wordt het "Bohr-effect" genoemd. 

Bewust ademen

Goed ademen kan worden geleerd door een ademtherapeut. Een methode die goed werkt is de Buteyko ademtraining, die goed is aan te leren als er regelmatig wordt geoefend met de juiste hulpmiddelen. Over deze manier van ademen gaat deze site!

Voor een betere sportbeleving en een goede ademhaling zijn er de volgende tips:

  • Zorg voor een goede warming-up, dat kan door "stappen met regelmatige ademstops";
  • Een goede cooldown;
  • Bewustwording van de neusademhaling;
  • Langzaam opbouwen van de sportprestaties in combinatie met een goede ademhaling;
  • Verminderde ademhalingsoefeningen door middel van stappen of ontspanning.